Pada keluaran kali ini kita akan mempelajari tentang feel thulathi mazid, iaitu feel yang perkataan induknya terdiri daripada tiga huruf tetapi telah ditambah dengan samada satu, dua atau tiga huruf tambahan. Sila perhati gambarajah di bawah iaitu pada kotak berwarna biru. Kotak yang berwarna kuning ialah pelajaran lalu, manakala merah pula belum kita pelajari lagi.
Kita telah mengetahui bahawa wazan thulathi mujarrad ada enam wazan dan ruba'i mujarrad pula paling mudah diingati kerana hanya mempunyai satu wazan sahaja seperti gambarajah di bawah:
Persoalannya, mengapa perlu wazan-wazan mujarrad ini menjadi mazid pula? (Mujarrad = tiada huruf tambahan, mazid = ada huruf tambahan).
Jawapannya, untuk mudah kita memahaminya ialah sebagaimana perkataan-perkataan Bahasa Melayu mempunyai imbuhan seperti; ___________an, pe_______________an, di____________, be___________________, di___________kan dan lain-lain, begitulah juga Bahasa Arab (malah fungsinya lebih daripada itu).
Seperti juga dalam Bahasa Melayu, kita sepatutnya mengenal pasti yang mana satukah perkataan akar atau asal dan yang manakah imbuhan.
Dalam Bahasa Arab huruf-huruf yang menjadi tambahan telah dicantumkan menjadi ' سـَــأ َلـْــتـُــمـُــونـِــيــهـَــا '.
Sila perhati rajah di bawah, huruf yang berwarna merah adalah huruf tambahan.
Perkataan-perkataan Bahasa Arab terbahagi kepada tiga seperti di bawah ini,
dan feel adalah merupakan 'ibu' kepada perkataan-perkataan lain.
Contoh: مـَــسـْــجـِــدٌ (isim makan / tempat = tempat sujud) adalah berasal daripada perkataan سـَــجـَــدَ (sujud).
Pada keluaran kali ini, kita akan pelajari salah satu daripada wazan-wazan di bawah, iaitu wazan feel thulathi mazid biharf (Feel thulathi yang ditambah satu huruf);
فـَــعـَّــلَ يـُــفـَــعـِّــلُ إ ِفـْــعَـالاً
Fungsi wazan ini ialah;
(1) لـِــلـْــمـُــتـَــعـَــدِّى
Contoh: فـَــرَّحَ ز َيـْــدٌ الأوْلادَ
Zaid menggembirakan anak-anak itu.
عـَــلـَّــمَ = memberitahu
(2) Pengulangan
Contoh: قـَــطـَّعَ
- قـَــطـَــعـْــت ُ اللـَّــحـْــمَ - Saya menghiris / memotong daging.
- قـَــطـَّــعـْــت ُ اللـَّــحـْــمَ - Saya mencincang daging. (potong laju-laju, cepat-cepat --> pengulangan)
(3) تـَــوَجـّـُــه - Menghadap ke arah (makna asal).
Contoh: شـَــرَّقَ - Menuju ke arah Timur.
(4) Menunjukkan Fa'il (orang yang membuat)seumpama asal feel tersebut.
Contoh: حـَــجـَــرَ - batu
حـَــجـَّــرَ الطـِّــيــنَ - Tanah itu telah mengeras, tanah itu seumpama batu kerasnya.
لـَــقـَــدْ حـَــجـَّــرْت َ وَاسـِــعـًــا - Kamu telah menyempitkan benda yang luas (Kamu -seolah-olah- 'keras macam batu'!)
(5) اِحـْــتـِــصـَــار - Ringkasan kepada zikir yang panjang.
Contoh: هـَــلـَّــلَ، سـَــبـَّــحَ ، حـَــمـَّــدَ، كـَــبـَّــرَ
Sebelum berakhir, saya tinggalkan anda dengan perkataan-perkataan ini, cuba analisa yang manakah huruf asal dan yang mana pula huruf tambahan?
أَذ ْهـَــبَ، أ َقـْــرَأ َ، أ َجـْــلـَــسَ، ذ َهـَّــبَ، قـَــرَّأ َ، جـَــلـَّــسَ، قـَــعـَّــدَ، نـَــظـَّـرَ، ذ َاهـَــبَ، قـَــارَأ َ، نـَــاظـَــرَ، جـَــالـَــسَ،قـَــعـَــدَ، كـَــاتـَــبَ، فـَــاهـَــمَ
Tajuk berkaitan:
1. Contoh-contoh feel thulathi mujarrad.
2. Wazan feel thulathi mujarrad (mengikut yang terbanyak digunakan).
3. Wazan feel thulathi mujarrad.
4. Pendahuluan Ilmu Sorf.
5. Wazan feel ruba'i mujarrad.
6. Contoh soalan latihan wazan feel-feel mujarrad.
Rujukan:
1. على الجارم ومصطفى أمين. ١٩٦٢. النحو الواضح فى قواعد اللغة العربية للمدارس الثانوية (الجزء الأول). مصر: دار المعارف. صفحة ٧-٨
2. Rancangan 'Durus Arabiah' Radio Ikim.fm