Jumaat, Januari 30, 2009

محادثة/MUHADATHAH/PERBUALAN/KOMUNIKASI/DIALOG - Asas : التـَّــعَــرُّفُ : Perkenalan

PERKENALAN
التـَّــعَــرُّفُ


Uthman أ َهـْلاً وَسـَــهـْــلاً

Semoga anda menjadi keluarga kami dengan segala kemudahan.

Hello, welcome


Umar أ َهـْــلاً بـِــكَ

Mudah-mudahan demikian!

Hello, welcome to you
Ummm
Uthman مـَـعـْــذِرَة ٌ، هـَــل ْ تـَــسـْــمـَــحُ لـِــى أ َن ْ أ ُعـَــرِّفَ نـَــفـْــسـِــى بـِــكَ؟

Maaf, apakah awak mengizinkan saya memperkenalkan diri kepada awak?
You're Welcome
Umar تـَــفـَـضـَّــلْ، بـِــكـُــلِّ السـُّــرُوْرِ

Sila, dengan segala senang hati.

Uthman إ ِسـْــمـِــى عـُــثـْــمـَــان ُ بـْــن ُ الـْــحـَــاج ِ يـُــوسـُــفُ

Nama saya Usman bin Haji Yusuf.

Umar إ ِسـْــمٌ جـَــمـِــيـْــلٌ، إ ِسـْــمٌ مـُــبـَــارَكٌ إ ِن ْ شـَــاءَ الله

Nama yang bagus, nama yang diberkati, Insya Allah.
Thanks
Uthman شـُــكـْــرًا، وَمـَــا اسـْــمُــكَ؟

Terima kasih, siapakah nama awak?
What is your name?

Umar ِإ ِسـْــمـِــى عـُــمـَــرُ بـْــن ُ الـْــحـَــاج ِ عـَــبـْــدِ الـْــقـَــادرِ

Nama saya Umar bin Haji Abdul Qadir.
Tulips
Uthman إ ِسـْــمٌ جـَــمـِــيـْــلٌ أ َيـْــضـًــا، أ َنـَـا جـَــارٌ جـَــدِيـْــدٌ لـَــكـُــمْ

مـُــنـْــذ ُ هـَٰـذ َا الـْــيـَــوْم ِ أ َسـْــكـُــن ُ فـِــى هـَٰـذ َا الـْــبـَــيـْــتِ

Nama awak juga bagus. Saya adalah jiran baru awak. Sejak hari ini saya duduk
(tinggal) di rumah ini.
Way To Go
Umar الـْــبـَــيـْــت ُ الـْــمـُــبـَــارَك ُ إ ِن ْ ِشـَــاءَ الله

Rumah yang penuh berkah, insya Allah.
Penguin Cuddle
Uthmanنـَــرْجـُــوْهُ كـَــذ َ ٰ لـِـكَ، أ َنـَــا مـَــسـْــرُوْرٌ بـِــالــتـَّــعـَــرُّفِ بـِــكَ

Kami mengharapkannya seperti itu, saya gembira berkenalan dengan awak.

Umar َأ َنـَــا مـَــسـْــرُوْرٌ أ َيـْــضـًــا

Saya juga gembira ( berkenalan dengan awak ).

Rujukan:

1. Hj. Mustafa Umar .1997. PERBUALAN BAHASA ARAB PERINGKAT ASAS. Kuala Lumpur : Darul Nu'man. m.s 6-7.
2. http://verlaine.byu.edu/nmelrc/arab101/EA%20Packets%20Online/EA01Su03.pdf
3. http://nmelrc.org/xml/templates/activity.php?source=../source/Arabic/Arabic101/ea1a_vocab.xml&css=nmelrc/web

Khamis, Januari 29, 2009

GALERI: Wanita : مـَــرْآة Cermin : مـِــرْآة


* Sila klik gambar untuk melihat dengan lebih jelas.

Keterangan:

Seorang wanita : مـَــرْآة

Dua orang wanita : مـَـرْآتـَـانِ

Wanita-wanita : نـِـسـَـاءٌ

1 cermin : مـِــرْآة

2 cermin : مـِـرْآتـَـانِ

Cermin-cermin : مـَـرَايـَا

- Kedua-dua perkataan itu serupa cuma berbeza baris pada huruf mim - م dan ketika jama' -جمع (plural).


Sumber:
Majalah مـَـاهـِـر . Bil.10. Feb. 2008 /فبراير ٢٠٠٨ .Kajang, Selangor : Aras Mega (M) Sdn. Bhd. m.s ٢٠

Sabtu, Januari 24, 2009

صرف/SARAF/SORF: Pelajaran 1.2 : أوزان الفعل الثلاثى المجرد (Wazan Yang Terbanyak Digunakan Mengikut Urutan)

Feel Thulathi Mujarrad menurut wazan / bab yang terbanyak digunakan diikuti yang agak kurang penggunaannya dan seterusnya.

Feel Thulathi Mujarrad menurut wazan / bab yang terbanyak digunakan (mengikut urutan):

1. نـَـصـَـرَ يـَـنـْـصُـرُ

2. ضـَـرَبَ يـَـضـْـر ِبُ

3. فـَـتـَـحَ يـَـفـْـتـَـحُ

4. فـَـر ِحَ يـَفـْـرَحُ

5. كـَـرُمَ يـَكــْرُمُ

6. حـَــسـِـبَ يـَـحـْــسـِــبُ

Rujukan:
1. على الجارم ومصطفى أمين. ١٩٦٢. النحو الواضح فى قواعد اللغة العربية للمدارس الثانوية (الجزء الأول). مصر: دار المعارف. صفحة ٥
2. Durus Arabiah Radio IKIM.FM 4 & 5 Januari 2009.

Isnin, Januari 19, 2009

صرف/SARAF/SORF: Pelajaran 1.1 : الفعل الثلاثى المجرد (English Version)

The Second Category of Verbs
With regard to the root letters (الحروف الأصلية) of a verb, they are of two types:


Each of these two types is further divided into two categories:
(1) (مجرد) - the (الماضي) consists of root letters only, without any extra letters.
(2) (مزيد فيه) - the (الماضي) has root letters plus extra letters.

This results in the following four categories:

http://al-xr.ifrance.com/ALFI3L.PHP
Rujukan:
Maulana Ebrahim Muhammad. 2006. FROM THE TREASURES OF ARABIC MARPHOLOGY. Camperdown South Africa: Madrasah In'amiyyah.



Khamis, Januari 15, 2009

نحو/NAHU: Pelajaran 2: Perkataan Ada 3 Bahagian: الإسم والفعل والحرف (penerangan versi English)

sila klik tajuk di atas untuk melihat penerangan versi Bahasa Melayu.

SYNTAX
النحو

DEFINITION:
that knowledge which shows us how to join a noun, verb and particle to form a correct sentence as well as what the condition (i 'raab) of the last letter of a word should be.

SUBJECT MATTER :
words and sentences.

OBJECT :
to ultimately understand the Quraan and Hadeeth, thereby gaining the pleasure of Allah Ta'aalaa.

THE WORD
الكــلـــمة

There are three types of words :
1. اسم (Noun)
2. فعل (Verb)
3. حرف (Particle)

1. Noun
: name of a person, place or object.
: does not have any tense.
eg. رَجـُــلٌ man الـْـبـَـيـْـتُ the house
NB. A noun can never have a tanween and an ال at the same time.

2. Verb :
: that word which denotes an action.
: has a tense.
eg. ضـَــرَبَ He hit. نـَـصـَـرَ He helped.
NB. A verb can never have a tanween or an ال

3. Particle :
: that word, the meaning of which cannot be understood without joining a noun or verb or both
to it.
eg.
مـِـنْ from عـَــلـَــى on top
Rujukan :
تسهيل النحو ARABIC GRAMMAR - SYNTAX - MADE EASY . MADRASAH ISLAMIYYAH BENONI

اللغة العربية/LUGHAH/BAHASA: Pelajaran 2 - Penerangan (versi English)

sila klik tajuk di atas untuk versi Bahasa Melayu.

LESSON 2 : الدَّرْسُ الثـَّـانـِـى


In this lesson, we learn the use of ذ َ ٰ لـِـكَ meaning "that", and وَ meaning "and", e.g.

This is a house and that is a mosque. هـَـٰـذ َا مـَــسـْــجـِــدٌ وَذ َ ٰ لـِـكَ بـَــيـْــتٌ

Note:

1. ذ َ ٰ لـِـكَ is pronounced ذ َا لـِـكَ but it is written without the alif.

2. وَ The word is written close to the following word.

Rujukan:


الدكتور ف. عبد الرحيم. دروس اللغة العربية لغير الناطقين بها (الجزء الأول). المملكة العربية السعودية وزارة التعليم العالي الجامعة الإسلامية المدينة المنورة
KEY to Durus al-lughat al-'arabiyyah li ghair al-natiqina biha Part 1

اللغة العربية/LUGHAH/BAHASA: Pelajaran 1 - Penerangan (versi English)

LESSON 1 : الدَّرْسُ الأ َوَّلُ

In this lesson we learn the following things:

What is this? = مـَــا هَـٰـذ َا؟
http://belajar-bahasa-arab-mykrk.blogspot.com/2008/10/pelajaran-12-apakah-apa-ini.html

This is a book = هَـٰـذ َا كِتَابٌ
http://belajar-bahasa-arab-mykrk.blogspot.com/2008/10/pelajaran-11-ini.html


Is this a house? = أهَـٰـذ َا بَـيـْـتٌ ؟
http://belajar-bahasa-arab-mykrk.blogspot.com/2008/10/pelajaran-14-adakah-ini-latihan-2.html

Yes, this is a house = نـَــعـَــمْ، هَـٰـذ َا بَـيـْـتٌ
http://belajar-bahasa-arab-mykrk.blogspot.com/2008/10/pelajaran-12-apakah-apa-ini.html


No, this is a mosque = لاَ،هَـٰـذ َا مَسْجِدٌ
http://belajar-bahasa-arab-mykrk.blogspot.com/2008/10/pelajaran-15-latihan-3-baca-dan-tulis.html

Who is this? =مَــنْ هَـٰـذ َا؟
http://belajar-bahasa-arab-mykrk.blogspot.com/2008/10/pelajaran-16-siapakah-dia.html

Note:

1. هَـٰـذ َا is pronounced هَـاذ َا , but it is written without the first alif.

2. Arabic has no word corresponding to the English "is", i.e. Arabic has no copula,

3. There is no word in Arabic corresponding to "a" in English as in "this is a book". The n-sound at the end of the Arabic noun (kitfibu-n, baitu-n, masjidu-ri) is the Arabic indefinite article corresponding to the English "a"/ "an". This n-sound is called tanwin.

4. The particle أ placed at the beginning of a statement turns it into a question, e.g.

This is a house. هَـٰـذ َا بَــيـْــتٌ

Is this a house? أهَـٰـذ َا بَـيـْـتٌ ؟


Rujukan:

الدكتور ف. عبد الرحيم. دروس اللغة العربية لغير الناطقين بها (الجزء الأول). المملكة العربية السعودية وزارة التعليم العالي الجامعة الإسلامية المدينة المنورة
KEY to Durus al-lughat al-'arabiyyah li ghair al-natiqina biha Part 1

Rabu, Januari 14, 2009

GALERI: محادثة/MUHADATHAH/PERBUALAN: Perbualan Telefon : ا َلـْـمـُـحـَـاوَرَة ُالـْـهـَـاتـِـفـِـيـَّـة

* Sila klik gambar untuk melihat dengan lebih jelas.

Sumber : Majalah ana MUSLiM. Edisi 25. Kuala Lumpur: Blue-T Publication Sdn. Bhd. m.s 65

Selasa, Januari 13, 2009

نحو/NAHU: Pelajaran 3: Contoh-contoh Alif Maqsurah


Dalam pelajaran Nahu kali ini, kita fokus kepada contoh-contoh alif maqsurah beserta wazannya sekali. Dah nama blog ni Belajar B.Arab ala sekolah pondok kan. Jom kita tinjau-tinjau apa yang terkandung dalam kitab kuning. Jangan panik, cuma perhatikan sahaja pada kolum kedua yang bertajuk 'نحو - contoh'. Tak payah susah-susah nak hafal, jangan risau!

Perkataan-perkataan tersebut dikategorikan sebagai 'mu'annath / perempuan / betina'. Sebelum itu, untuk pengetahuan saudara, contoh-contoh tersebut telah digarap dalam bentuk syair seperti di bawah ini. Orang Arab ni kan, belajar Nahu pun guna syair........















Alamak, ada yang tanya jawapan teka-teki pulak........ jawapannya....."saya, Turtlehed saya boleh klua, boleh masuk..... hi hi..... 





Tamrin / Latihan

Jumaat, Januari 09, 2009

ISI KANDUNGAN PELAJARAN BAHASA (LUGHAH)


PELAJARAN 1

هَـٰـذ َا : Ini
مَا هَـٰـذ َا : Apakah / Apa ini?
أ َهَـٰـذ َا : Adakah ini......?
مَـنْ : Siapakah
مـَــا : Apakah
أ : Adakah
نـَعَـمْ : Ya
لاَ : Tidak
Isim nakirah : الإسماء النكرة : Kata nama am

Pelajaran 1.1 : هَـٰـذ َا : Ini

Pelajaran 1.2 : مَا هَـٰـذ َا : Apakah / Apa ini?أ َهَـٰـذ َا : Adakah ini? نـَــعـَــمْ : Ya, لاَ : Tidak

Pelajaran 1.3 : Latihan 1 - مَا هَـٰـذ َا : Apakah / Apa ini?

Pelajaran 1.4 : Latihan 2 -أ َهَـٰـذ َا : Adakah ini......?

Pelajaran 1.5 : Latihan 3 - Baca dan Tulis


Pelajaran 1.6 :(مَـنْ : Siapakah),(مـَــا : Apakah),(أ : Adakah),(َهَـٰـذ َا : Ini),(نـَعَـمْ : Ya),(لاَ : Tidak).


Pelajaran 1.7 : Latihan 4 - Baca dan tulis

Pelajaran 1 - Jawapan Latihan 1, 2, 3, 4

Pelajaran 1 - Penerangan

Pelajaran 1 - Penerangan versi Bahasa Inggeris

Pelajaran 1 - Kamus

PELAJARAN 2
ذ َ ٰ لـِـكَ : itu
وَ : dan

Pelajaran 2 : ذ َ ٰ لـِـكَ : itu, وَ : dan. Kamus

Pelajaran 2 - Penerangan versi Bahasa Inggeris


PELAJARAN 3

 alif lam (ال)

Pelajaran 3.1 : alif lam (ال)

Pelajaran 3.2 : Contoh alif lam (ال)

Pelajaran 3.3 : alif lam (ال) Tamrin / Latihan 1 dan 2



Pelajaran 3.5 : ال (alif lam) Jawapan Tamrin / Latihan 3 dan 4



Pelajaran 3.7 : ال (alif lam qamariah dan syamsiah ) Jawapan Tamrin / Latihan 1,2 dan3.

Pelajaran 3.8 : ال (alif lam qamariah dan syamsiah) Jadual huruf dan contoh, latihan

Pelajaran 3.8 : ال (alif lam qamariah dan syamsiah) Jawapan latihan

PELAJARAN 4
فى، على، من، على
Pelajaran 4.1: Isim yang MAJRUR, فـِــى : di, di dalam, عـَــلـَــى : di atas.

PELAJARAN 5
مضاف
PELAJARAN 6
هذه
PELAJARAN 7
هذا، هذه، ذلك، تلك
PELAJARAN 8
هذا، ذلك، هذه، تلك
PELAJARAN 9
صفة
PELAJARAN 10
لى، لك، له، لها
PELAJARAN 11
بيتى
PELAJARAN 12
مذكر، مؤنث
PELAJARAN 13
اسم الإشارة للقريب - هذا، هؤلاء
اسم الإشارة للبعيد - ذلك اولئك

PELAJARAN 14
جمع
PELAJARAN 15
ڤروبهن٢ فعل مذكر --> مؤنث، مفرد --> جمع
الضمائر المنفصل

PELAJARAN 16
تمارين
هذا، هؤلاء، اولئك
اسم الإشارة للقريب، للبعيد
عاقل، غير عاقل

PELAJARAN 17
جمع تكسير
PELAJARAN 18
مثنى، جمع
PELAJARAN 19
جمع تكسير، العدد
PELAJARAN 20
جمع مؤنث سالم
العدد ١،٢،٣،٤،٥......

PELAJARAN 21
مدرستى
PELAJARAN 22
الممنوع من الصرف
PELAJARAN 23
تمارين

ISI KANDUNGAN PELAJARAN SORF


Kepentingan Mempelajari Ilmu Sorf

Pendahuluan عـِـلـْـمُ الصـَّـرْفِ Sorof (i)

Pendahuluan عـِـلـْـمُ الصـَّـرْفِ Sorof (ii)

PELAJARAN 1 : الفعل الثلاثى المجرد

الفعل الثلاثى المجرد :1.1

: الفعل الثلاثى المجرد :1.1English version

1.2 : أوزان الفعل الثلاثى المجرد


2.1 : الفعل الرباعى المجرد dan contoh-contoh

TAMRIN / LATIHAN PELAJARAN 1 & 2 : الفعل الثلاثى المجرد والفعل الرباعى المجرد

MOTIVASI 2


PELAJARAN 3 : الثلاثى المزيد
3.1 Wazan Feel Thulathi Mazid Biharf

PELAJARAN 4 : االرباعى المزيد

PELAJARAN 5 : صحيح

PELAJARAN 6 : مضاعف

مثال

أجوف

ناقص

اللفيف

الملتوى

الأسماء المشتقة

اسم الفاعل

اسم المفعول

صيغ المبالغة

الصفة المشبهة

اسم التفضيل

اسما الزمان والمكان

اسم الآلة

SENARAI TAJUK PERBUALAN ASAS


PELAJARAN 1 : كـَـيـْـف َ حـَـالـُـكَ : Bagaimana khabarmu? / Apa Khabar?

1.1 : كـَـيـْـفَ حـَـالـُـكَ؟ : Apa Khabar?

1.2 ِصـَـبـَـاحُ الـْـخـَـيْـر : Selamat pagi : Good Morning

1.3 نـَـهـَـارُكَ سـَـعـِـيـْدٌ : Selamat Siang : Good Day

1.4 مـَـسـَـاءُ الـْـخـَـيـْـرِ : Selamat Petang : Good Evening

1.5 لـَـيـْـلـَـة ٌ سـَـعـِـيـْـدَة : Selamat Malam : Good Night


PELAJARAN 2 : التـَّـعَرُّفُ : Perkenalan

2.1: Uthman dan Umar

2.2: Aisyah, Khadijah dan Maryam

2.3: Khairuddin Kelantan dan kawan dari Indonesia

PELAJARAN 3 : الـْـوَظـِـيـفـَـة : Pekerjaan

3.1: Pegawai kerajaan dan peniaga

3.2: Petani, ketua kampung, guru

3.3: Pekerja Syarikat Proton dan Kementerian Pelajaran

PELAJARAN 4 : السـَّـكـَـنُ : Tempat Tinggal


PELAJARAN 5 : الـْـعـُـمـْـرُ : Umur


PELAJARAN 6 : الـْـوَقـْـتُ : Waktu

Rabu, Januari 07, 2009

ISI KANDUNGAN PELAJARAN NAHU


Kepentingan Mempelajari Ilmu Nahu

PELAJARAN 1: PERKATAAN DAN AYAT: الكلمة والكلام
Pengertian Perkataan dan Ayat تعريف الكلمة والكلام, latihan
Jawapan latihan

PELAJARAN 2: (Al-kalimah (الكلمة) : perkataan) terbahagi kepada 3 bahagian:
i. الإسم : Isim: nama : noun
ii. الفعـل: Fe'el: perbuatan : katakerja : verb
iii. الحرف : Huruf : particle.

PELAJARAN 3: Isim terbahagi kepada 2 bahagian: تـَـقـْـسـِـيـْــمُ الإسْــم إلـَــى مـُــذ َكـَــر وَمُــؤَنـَّــثٍ
i. Muzakkar مـُــذ َكـَّــر (lelaki / jantan)
Contoh-contoh m
uzakkar مـُــذ َكـَّــر (lelaki / jantan)
ii. Mu'annath مُــؤَنـَّــثٍ (perempuan / betina)


PELAJARAN 4 : المفرد والمثنى والجمع

PELAJARAN 5 : الجملة الإسمية والجملة الفعلية

PELAJARAN 6 : المبتدأ والخبر

PELAJARAN 7 : الجملة الفعلية تتركب من الأفعال الماضية


Isnin, Januari 05, 2009

SENARAI TAJUK HAYYA BIL-ARABIAH (IKIM.FM)


أ َيُّ شـَـئ : apa-apa / apa saja : anything

كـُـلُّ شـَـئ : Semuanya : everything

أ ُحـِـبُّ : saya suka : i love

أ َوَّلاً : dulu : first

بـِـسـُـهــولـَـةٍ : dengan mudah 

رُبَّـمـَـا : mungkin : barangkali : boleh jadi : maybe

مـِـن َ الأ َفـْضـَـل : lebih baik : better

بـَـعـْـدَ ذ َٰلِكَ : selepas itu : kemudian : then : thus : later

بـِـسـُـرْعـَـةٍ : cepat : quickly : fast

لـَـمْ أ َتـَـوَقـَّـعْ : tak sangka : not suspected

حـَـتـَّى الآنَ : sampai sekarang :

دَائـِـمًا : selalu : sentiasa : always

عـِنـْـدِى : saya ada : saya mempunyai :

عـِـنـْـدَمـَـا : apabila : ketika : during : when

أ َتـَـمَـنَّى : saya harap :

مِـنْ حـُـسْـن ِ الـْـحـَـظِّ : nasib baik :lucky : fortunate

لـَٰـكـِنْ : tetapi : but

لـِـمـَـاذ َا : kenapa : why

مـَـا فِـيهِ مـُـشـْـكِـلـَـة : tiada masalah : no problem

عـَـن ْ طـَـر ِيْـق : melalui : via : across : through

بـَـعـْـدَ غـَـدٍ : lusa

غـَـيـْرُ مُـهـِـمٍّ : tidak penting : insignificant, worthless

الـْـبـَـار ِحـَـةَ : malam tadi :

بـِـجَـانِـب : sebelah : tepi : side

بـِـدُون : tanpa : without

مـِـن َ الأفـْـضـَـل : lebih baik : better

بـِـصـَـرَاحَـةٍ : terus terang : openness

عـَـلـَى الأ َقـَـلَّ : sekurang-kurangnya : at least

فـَقـَطْ : sahaja : only, just

اِصـْـبـِـر ِى/ اِصـْـبـِـرْ : sabarlah : to be patient

اِسـْـتـَـمـِـعـِــى جـَـيـِّـدًا/ اِسـْـتـَـمـِـعْ جـَـيـِّـدًا : dengarlah baik-baik

بـِــصـُــعـُــو ْبـَــةٍ : dengan susah payah

بـِــدُوْن ِ شـَــكٍّ : tanpa keraguan

أ َلَيـْــسَ كـَــذ َٰلِكَ : Bukankah begitu?

كـَــمـَــا تـُــر ِيـْــدُ / كـَــمـَــا
تـُــر ِيـْــد ِيـْــنَ
: ikut kehendak awak

إ ِلـَــى مـَــتـَــى : sampai bila?

سـَــو ِيـًــا : bersama-sama.

إ ِضـَــافـَــة ً إ ِلـَــى ذ َٰلِكَ: tambahan pula.

أ َخـِــيـْــرًا : akhirnya.

لاَ أ َتـَــحـَــمـَّــلُ : saya tak tahan.

Buat masa sekarang.

Habis tu?

Saya berjanji kepada awak.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Print